Med makeupkosten til magiske steder

Med makeupkosten til magiske steder

Å leve ut drømmen som Makeuparist

Plutselig måtte Pia Ruud gjøre noe nytt med livet sitt. Utdanningen til Make-up artist for Fashion & Beauty (FAB) ble begynnelsen på en reise fra kronisk senebetennelse til en sminkekoffert full av realiserte drømmer.

«Det var hell i uhell,» forteller Pia om dagen for snart ti år siden da hun bestemte seg for å bli makeupartist. Jenta som hadde vokst opp i sin fars frisørsalong kunne ikke lenger jobbe med hår. Hendene hennes orket rett og slett ikke mer. Først tok hun det ganske tungt, men fant snart ut at hun skulle gå til NAV og be om råd. Sammen fant de Imageakademiet og et halvårskurs i makeup for dem som vil raskt inn i sminke- og motebransjen. «Tanken var å bygge litt på hva jeg allerede hadde,» sier Pia. «Jeg var jo utdannet frisør og ville gjøre noe av det samme, bare litt annerledes. Jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker, og som makeupartist får jeg lov til å være oppe i ansiktet på folk uten at det er rart. Så snart tenkte jeg: ‘Hvorfor skjedde ikke dette før?’.»

For i dag kan Pia allerede se tilbake på en karriere full av høydepunkter. Hun har jobbet med platecover, reklamevideoer og tv. Hun har gjort visninger og kampanje-shoots for topp-designere som Cecilie Melly, Adorn ++. Og hun har jobbet for en lang rekke motemagasiner som KK, Henne, Vixen, Stylemag, Kamille, SVAmagazine og Sunday. I Pias verden er det først og fremst forsidene på motebladene som gjelder . «Å få et cover er rett og slett det kuleste,» sier hun. «Første gang jeg fikk et cover løp jeg til Narvesen og tok et bilde av det. Et lite stykke av meg var jo på den forsiden og det var dødskult! Jeg får stadig skikkelig kick av det.»

Å NAILE ET COVER

Da Pia begynte på Imageakademiet hadde hun knapt erfaring med sminke. «Jeg hadde selv så vidt begynt å bruke maskara,» sier hun med en latter. «Men jeg er veldig glad i å male og tegne, og jeg føler at det er det jeg gjør på ansiktene til folk. Jeg for lov til å være en liten kunstner. Så det var kreativiteten og service-aspektet som trakk meg til jobben.» Pias drøm var helt fra starten å jobbe med sminke og mote for magasiner, så halvårskurset FAB ble løsningen for henne. Helårskurset til makeupartist, som i tillegg til skjønnsminke har stort fokus på spesialeffekter, film og teater, passet ikke hennes karriereplaner. «SFX kan være dritkult det, men for meg ville det fort vært bortkastet tid,» sier hun. «Jeg ville ikke primært jobbe med film, så det halve året var nok for meg.»

Hun husker godt den første jobben: En foto-shoot for klokkemerket Hammer. «Vi var et ganske ferskt team,» forteller Pia, men hun følte seg godt rustet etter oppdrag for blant annet Se og Hør, VG og Dagbladet i løpet av studietiden. «Det ga meg en trygghet når det gjaldt min plass på settet. Jeg visste hvordan jeg skulle kommunisere med resten av temaet, jeg visste hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle te meg. Og det er mye penger det er snakk om. Hvis ikke jeg gjør jobben min er det en modell, en stylist, en fotograf og kanskje en hårstylist som står der og ikke får gjort jobben sin. Så selv om det er veldig mye gøy er det også et stort ansvar.»

Siden fulgte platecover for Carpe Diem, en stadig voksende kø av frilansoppdrag for motemagasiner, og etter hvert en Instagram konto med et firesifret antall følgere. «Jeg tror nok jeg var ganske lur,» forteller Pia om hemmeligheten bak suksessen. «Jeg farget håret mitt rosa og det ble min trademark. Hvis de ikke husket hva jeg het, så husket de hun med det rosa håret. Så det ble mitt image i en stylist-verden hvor det ofte er kamp om de beste jobbene.» Det å kunne levere et utseende og et uttrykk kunden liker mener hun også er en nøkkelferdighet. Og hun gir FAB en del av æren for evnen til «å naile et cover» i tett samarbeid med modell, fotograf og stylist. «KK er litt sånn ‘the girl next door’,» forklarer hun om sin egen tilnærming til en cover-try. «Hun er alltid blid, hun er ikke helt glamour, men samtidig en som passer på seg selv. Sånn må du tenke. Og på FAB lærte vi å se helheten: Ikke bare ansiktet og jobben din, men hvordan håret skal være, hvordan klærene skal velges og hvordan du selv ville tatt bildet».

MAKEUPKUNST

Da makeupartisten og Youtube-idolet Jeffrey Star kom til Oslo for noen uker siden stilte 1400 mennesker opp for å møte ham. Og mange drømmer i dag om å bli stjerner som bloggere eller youtubere. «Det er store muligheter hvis du er god og har den rette blandingen av ferdigheter, image og litt sans for business,» sier Pia. «Men det er ikke bare å legge en makeup foran kamera og løpe ut i gata og bli kjendis. Du må ha utdanning.» Hun forteller at nivået i bransjen nå er så høyt at du virkelig må kunne det tekniske for å henge med. Også for å starte i parfymeri eller i en sminkebutikk kreves det nå at man har utdanning innen makeup. «Det holder ikke at du synes maskara er kult,» sier Pia. «Alle spør om du har gått på en skole, om du kan noe. Det holder ikke bare å være interessert.»

Selv om Pia synes det er morsomt at mange nå leker seg med flashy sminkeprodukter foran skjermen, er hun skeptisk til resultatet. «Du bør ikke sparkle på deg sånn som de gjør på youtube,» sier hun. «De kan dra på skikkelig, for kamera og lys tar bort 40 prosent av sminkeeffekten, om ikke mer. Hvis du tar på deg den samme sminken for å dra til sentrum for å møte en venninne en vanlig onsdag klokka tre, vil du se ut som en drag-artist.» Den kunstneriske utfordringen ligger i den andre enden av skalaen: Å ha på makeup uten at noen ser det. Eller no-makeup makeup som det heter i bransjen. Det synes Pia også er det morsomste. «Utseendemessig skulle man kanskje tro at jeg bare liker punk og gæærn makeup,» ler hun. «Men egentlig liker jeg best beautymakeupen. Jeg liker at jeg får et menneske til å føle seg litt mer vel med seg selv. Det skal se ut som henne, men i en litt retusjert utgave. Og det er jo det som selger i Norge.»

Men ikke bare her: Den naturlig pene skandinaviske makeupen gjør det godt også i utlandet. «I USA har glamorøs beauty lenge vært greia, med Kim Kardashian i spissen,» sier Pia. «Men folk har innsett at man ikke trenger å ha de lokkene i håret, all den cantouringen og glossingen og de falske øyevippene. I Norge er vi jo litt mer nedtona og det har plutselig blitt en greie også internasjonalt. Og da henter de jo inn norske makeupartister også.» Pia har samarbeidet mye med modellbyrået Idol Looks som sender norske modeller over hele verden. Sånn fikk hun selv opp et betydelig internasjonalt nettverk. «Jeg har sminket mange av modellene deres og da hender at folk spør dem hvem som har gjort jobben,» forteller hun. «Så nå har jeg kunder hele veien ned til Pakistan. Og der har man lang flere jobber og langt større budsjetter.»

VIP I ØRKENEN

Se for deg toppdesignere og kjendismodeller mot en bakgrunn av dovne sanddyner. En storstilt produksjon i ørkenen for å få de optimale bildene til lanseringen av en ny kleskolleksjon. Og du har ansvaret for makeupen. «Det kuleste oppdraget jeg har hatt, hele pakka tatt i betraktning, var nok da jeg var i Namibia,» sier Pia. «Jeg har alltid ønsket å dra til Afrika, så for meg var det stort.» Hun forteller at det pakistanske teamet hadde budsjetter til to vans: Én med modellen, hårstylisten, makeupartisten og stylisten; én med folka som var der for at de i den første vanen skulle ha det bra. «De bar koffertene og holdt parasollen over deg så du ikke ble varm i hodet,» sier Pia. «De kom med mat og drikke til deg før du i det hele tatt visste du var sulten og tørst. Jeg følte meg fullstendig bortskjemt.» Hun beskriver den nesten drømmeaktige opplevelsen som helt fantastisk fra landingshjulene traff bakken til teamet dro hjem igjen. «VIP all the way,» sier hun. «For det var med noen av Pakistans mest kjente modeller. Og dem er det såpass få av at de blir ordentlige kjendiser. De får virkelig stjernestøv drysset over seg.»

Pia blir sittende og tenke på hele den eventyrlige reisen det nye yrkesvalget har tatt henne med på så langt. Og hun er ikke lenger det minste bitter for at hun måtte forlate frisørsalongen. «Jeg har vært i Italia, Spania, Hellas og Pakistan,» forteller hun. «Makeupkosten har tatt meg så mange steder. Det er virkelig mange muligheter, bare man får vite om dem og vet å benytte sjansen. Så det var virkelig hell i uhell. Nå er jeg egentlig ganske takknemlig for at jeg fikk den senebetennelsen!»

NOEN AV PIA SINE ARBEIDER

Leave a Reply