Kreativitet med sminke og parykker

Kreativitet med sminke og parykker

Vi har snakket med vår hovedlærer på MUA Maria Zahl om hennes vei fra student til hovedlærer her på Imageakademiet. Hun forteller om hvordan hun startet som nyutdannet makeup artist til en videreutdanning med svennebrev i maskør og parykkmakerfaget.

Jeg startet på skolen i 1999, fordi jeg hadde lyst til å jobbe med sminke og kreativt arbeid. Så fant jeg fort ut etter endt skolegang at det var lurt å være frisør itillegg i denne bransjen. Så det tok ikke lange tiden før jeg begynte på frisørskole. 

Når jeg gikk på Imageakademiet så hadde vi en lærer som var maskør og parykkmaker på Oslo Nye teater. Jeg ble så fascinert av hans jobb og spurte han om hva som skulle til for å få jobbe på et profesjonelt teater.

Han forklarte han meg at jeg først måtte gå frisørskole. Deretter være lærling i tre år som maskør og parykkmaker vet et teater.

Veien inn i teatret virket håpløs da de fleste teatrene kun tar inn en lærling hvert tredje år. For så å kunne få jobb ved et teater etter endt lærling tid og bestått svennebrev.

Når jeg var ferdig på frisørskolen, jobbet jeg med alt jeg fikk av reklame, film og tv-jobber selv om det var dårlig betalt. I tillegg til at jeg maste mye til alle teater rundt i Oslo om å få bli lærling, samtidig som jeg prøvde og få ting til å gå i rundt som freelancer.  Etter 3 år med mas fra min side så jeg holdt på å gi opp hele bransjen.

Det virket ikke som mitt pågangsmot og intense mas førte noen steder. Derfor bestemte jeg meg for å reise rundt i verden istedet og se hvor lykken ville bringe meg. Akkurat den dagen jeg tok den beslutningen så ringte de fra Det Norske Teatret sin maskeavdeling.

Det var sjefen for maskeavdelingen som sa de hadde behov for en ekstrahjelp på en forestilling men da måtte jeg jobbe hver kveld i et halvt år. Jeg takket ja med blandede følelser og litt vantro. De månedene jeg var ekstrahjelp på Det Norske Teatret fikk jeg bekreftet hvor utrolig godt jeg passet inn i den spennende teaterverden. Til min store overraskelse så spurte de meg om jeg ville være lærling hos der når kontrakten min som ekstrahjelp gikk ut. 

Under læringstiden lærte jeg utrolig mye og alt av gipsavstøp av kropp,ansikt og nese samt alt innen teatersminke. Jeg lærte å modellere, lage neser/ører/hender i ulike materialer.Jeg lærte å lage parykker i ekte hår, tupeer, bart, skjegg, kinnskjegg, løse hårdeler og spesifikke stilhistoriske frisyrer. Å jobbe på en maskeavdeling innebærer ekstremt mye frisering av parykker til ulike tidsepoker.

Etter bestått svenneprøve med » meget godt bestått» så jobbet jeg der en periode som nyutdannet maskør og parykkmaker. Totalt jobbet jeg på Det Norske Teatret i 6 år inkludert læringstiden.  Så fikk jeg forespørsel om engasjement på Nasjonalteateret hvor jeg ble i 2 år. Der jobbet jeg på Rockeulven og flere morsomme forestillinger. Deretter jobbet jeg fast på operaen i ca 3 år. Å jobbe på operaen sin store maskeavdeling var kjempespennende og lærerikt. 

Etter flere år med jobb innen teatret så lengtet jeg til en tilværelse med større selvstendighet, frihet og kreativ utfoldelse.

Jeg kastet med ut i den skremmende freelance bransjen og gjennom mange kontakter så gikk det utrolig bra.  Samtidig følte jeg behov for å dele min kunnskap med andre. Jeg møtte Linda Røhmen på en utdannings-messe hvor hun hadde en stand for skolen. Jeg tok kontakt siden jeg hadde gått på Imageakademiet selv og spurte om de trengte en ekstra sensor til å evaluere sfx eksamen. Hun sa hun gjerne ville ha meg som sensor og siden dengang ble jeg mer og mer involvert i skolen. Nå jobber jeg deltid på Imageakademiet som hovedlærer for mua klassen. Det angrer jeg ikke på. Det er så godt arbeidsmiljø og så trivelige kolleger her. Det er veldig gøy å jobbe med studenter. Skolen er proff og velorganisert av Linda som faglig leder. Da hun spurte om jeg ville hjelpe henne med en parykk til bodypaint VM i 2017 startet vårt bodypaint/parykk samarbeid. Parykken hun ville ha hjelp til endte opp med at jeg klippet opp 4 parykker og konstruerte sammen helt ny parykk med håndknyttet front. Jeg husker hun fortalte meg: Det som er for mye i Norge, glem det, slett det, og overdriv alt du kan. Men i barokk stil! Når jeg kom med trillekofferten med den ferdige parykken i, og hun fikk se den begynte hun og grine. Så sa hun: Det var akkurat sånt jeg mente! Fra den gangen har vi benyttet hver anledning til å samarbeide med parykk og bodypaint. Jeg elsker at Linda ber meg om å ta av og overdrive. På teatrene så får vi av og til lov til å overdrive, men det er under styrte rammer fra designer, instruktør eller scenograf. Med Linda så er vi 2 kreative hoder som samarbeider og har det kjempegøy uten grenser. 

Siste prosjektet vi hadde sammen var for Emilie Stordalen, Under deres generasjons fest til halloween. Emilie ønsket seg en skorpion parykk, hvor Linda øyeblikkelig anbefalte meg.

Nå planlegger jeg og Linda nye og flere kreative prosjekter sammen, og tuller om at vi kanskje trenger en varebil til vårt neste samarbeid. 

 

Maria er et eksempel på at en karrière innen makeup kan ta deg i flere ulike retninger.

 

Leave a Reply