Image i koronaens tid

Make-up som nettundervisning

Image i koronaens tid

Har det vært mulig å formidle sminke- og motefag med nedstengte skoler? For Imageakademiet har svaret vært et overraskende stort «JA!» som nå  også kan gi kommende studenter et bedre og mer fleksibelt studietilbud.

Det er fredag morgen kl. 0800. Dagen før kom meldingen om at alle skoler måtte stenge lokalene sine. Utenfor døra til Maria står rektor med en ringlight og et kamera. «For å være helt ærlig så tenkte jeg at dette går virkelig ikke,» forteller Maria. «Og jeg ville på ingen måte bli online-lærer!» Men ifølge studieplanen skulle hun snart undervise i drag, så det var bare å finne frem parykker og klær og få opp et improvisert hjemmestudio. Kamera ble festet med en hårstrikk. Og med rektor som modell, en rolle han i årevis har nektet å påta seg, begynner skolens første nettbaserte undervisningstime til vanlig tid.

        Maria er stadig sjokkert over hvor bra det gikk. «Det ble så gøy og studentene var kjempeflinke,» forteller hun. Noen ble litt satt ut av den nye læringssituasjonen, men de fikk god tid til å gjøre den påfølgende oppgaven i ro og mak. Deretter ble bilder av resultatet sendt inn til Maria og en ny undervisningsmetode var på plass. Imageakademiet hadde blitt digitalt, men det var selvsagt stadig noen skjær i sjøen. Maria underviser i hår og løse deler, et praktisk fag helt avhengig av tilgangen på nødvendig utstyr. Så igjen måtte det improviseres. «Jeg la om på undervisningen og hadde alt av teori først,» forteller Maria. «Og i løpet av påskeferien fikk vi så satt sammen et kit som dels ble kjørt ut, dels sendt i posten og dels hentet av studentene på skolen.» Deretter var det bare for lærer og student å påføre seg selv både bart og parykk.

        Og nå har situasjonen mest av alt blitt en kilde til kreativitet. I forberedelsen til kommende time planlegger Maria å ta med seg selfie-stang og kamera til en brudesalong. «Jeg ser for meg å prøve forskjellige kjoler og snakke om forskjellige utfordringer knyttet til hår, som for eksempel hvordan man fester forskjellige typer slør, brudetiaraer og andre accessoirer,» forteller hun. Med et nyinnkjøpt redigeringsprogram på mobilen skal snutter fra salongen spilles av under nettundervisningen. Maria, som ikke ville bli online-lærer, har nå også blitt regissør oppe i det hele. «Jeg har jo jobbet 20 år innen teater, film og tv så jeg har jo fått med meg ganske mye om hvordan man klipper og lager scener som gjør det interessant for publikum,» sier hun lattermildt. «Og det har jeg nå forsøkt å bake inn i pedagogikken.»

Blomstrende studenter

Resultatet av Maria og de andre lærernes lynraske omlegging til nett får godt skussmål fra studentene. «Det var naturligvis litt shaky til og begynne med, men etter hvert har det blitt veldig bra,» sier Frida som er studentrådsleder ved skolen. «Nå som vi har kommet inn i rutinene føles dette nesten som det normale.» Og særlig én ting ved den nettbaserte undervisningen har vært en bonus: Timene blir nå tatt opp, slik at det nå er fullt mulig å gå tilbake og se utførelsen av en teknikk eller metode på nytt hvis det er noe studentene vil øve mer på. «Det er ikke minst bra hvis du er syk en dag,» seier studentrådlederen. «Tidligere ville man da ha mistet undervisningen helt, men nå er det bare å se demoen senere og levere oppgaven i etterkant.» For de som har lang reisevei til skolen har det også vært fint å slippe å stå opp flere timer før undervisningen starter.

        Men alt har ikke bare vært positivt. «Vi mister selvsagt noe, ikke minst i form av det sosiale ved å være på skolen,» understreker Frida. Likevel har teknologien langt på vei klart å komme til unnsetning, ikke minst i form av programmet Zoom som har gjort det mulig for både lærere og studenter å se hverandre, høre hverandre og jobbe sammen i realtime. «Med kamera og lyd på er det akkurat som om vi er i klasserommet,» sier Frida. Riktignok har det blitt en del mer arbeid på egenhånd, men det har også lært studentene større selvstendighet. «Og i arbeidslivet kommer vi jo uansett til å være på egenhånd,» sier studentrådlederen. «Begrensningene har dessuten gjort oss litt mer kreative. Det har vært en hel del improvisering, med laging av rekvisitter og maling og hele pakka. Det har vært en positiv utfordring.»

        Hovedlærer Emina har sett alle de flotte resultatene. «Vi har hatt mange spennende bilder med kjærester og samboere og mammaer og pappaer som har blitt til både teaterkarakterer og high-fashion-modeller,» smiler hun. «Og det fantastiske er at vi har hatt mange studenter som med nettundervisningen plutselig har blomstret opp når de får være hjemme og jobbe kreativt.» Hun mener det kan skyldes at de nå har måttet stole mer på sin egen magefølelse og i større grad bygge opp egen trygghet i faget, heller enn umiddelbart å spørre lærerne om råd. «Mange har blitt tryggere på det rent tekniske,» konstaterer Emina. «Det skyldes kanskje også at de har fått jobbet mer i eget tempo og har hatt muligheten til å se demoene på nytt.» Den nye nettbaserte læringsformen har dessuten truffet mange av studentene på hjemmebane. «Mange av våre studenter bruker masse tid på Youtube fra før,» forteller Linda Nicolaysen som underviser i fashion og skjønnssminke. «Så dette har på sett og vis bare vært en interaktiv Youtube med læreren.»

Fleksible drømmer

Hjemme hos faglærer Linda Røhmen sitter Makeupartist-klassen midt i en bodypaint-time. Lindas mangeårige erfaring som prisvinnende kroppsmaler gjør dette til et besøk i et virkelig kunstneratelier: Her er det unike fargekit og redskaper overalt, og for anledningen en litt spesiell modell. «Jeg maler på meg selv,» sier Linda med en latter. «Jeg er gravid og har stor mage. Det passer veldig bra, for den er lett tilgjengelig!» I tillegg har hun brukt barna sine en del for å formidle de grunnleggende teknikkene i det populære faget.

        I det virtuelle klasserommet sitter studentene akkurat nå og jobber på sine oppgaver, utstyrt med et eget eksklusivt kit som i all hast ble kjøpt inn fra Nederland og som kom studentene i hende et par dager før undervisningen startet. Om halvannen time skal de levere inn bilder av arbeidet som så skal gås igjennom i plenum på Zoom. «Jeg har riktignok måttet forandre litt på oppgaven,» forteller Linda. «Egentlig skulle vi malt hele kroppen, men nå blir det fra brystet og opp.» Hun føler likevel at hun får formidlet vel så mye nå som ellers, ikke minst siden mindre tid går bort på at studentene skal bytte på å male hverandre. Hun ser også tydelig progresjon og er ikke bekymret for læringsutbyttet. «Etter et par dager kan jeg se at studentenes linjeføring og bruken av lys og skygge har blir klart bedre,» forteller hun. «Det er selvsagt best i klasserommet, men det er virkelig overraskende hvor godt det går.» Og for de som hadde gledet seg til å male en hel kropp vil skolen tilby en gratis masterclass en helg til neste år når situasjonen tillater det.

        Også når det gjelder avslutning av skoleåret har skolen kommet opp med gode løsninger. Deler av de avsluttende praktiske eksamenene vil i tråd med nye smittevernsforskrifter gjøres på skolen, men for det meste vil nødvendig materiale hentes hjem og instruksjoner bli gitt over Face-Time. Teoretisk eksamen avvikles som hjemmeoppgaver. «Og det fine er at nå er det veldig lett å få tak i de beste sensorene,» smiler Linda. Så selv om det blir litt forandring i opplegget blir det en fullverdig måling av studentenes tilegnede kunnskaper, ferdigheter og kompetanse, og selvsagt et fullt vitnemål til alle som består.      

          Og skulle enkelte smittevernsregler måtte følges også til høsten, står skolen nå sterkt rustet med sin vellykkede omlegging til nett. «Hvis du er litt forkjøla så vil du nok også til høsten måtte la være å komme på skolen,» sier Linda. «Men da kommer vi uansett til å streame all undervisningen live slik at også de som må være hjemme kan følge med og stille spørsmål underveis. Og det fungerer bra! Jeg føler faktisk jeg har med meg mange fler i undervisningen nå enn det jeg pleier å ha i klasserommet.» Suksessen med nettundervisning åpner også for at det på sikt kan bli aktuelt å lage egne undervisningsmoduler for nett som så kan kombineres med samlinger på skolen. Og det har også åpnet opp for invitasjon til noen av de flinkeste foredragsholdere i verden som nå kan live-streames profesjonelt, noe skolen nylig testet ut med en kjent makeupartist fra London.

          Og nå som skolen når studenten rett hjem i stua kan også studiehverdagen bli mer fleksibel, hvilket igjen kan åpne for at enda fler kan realisere sine studiedrømmer. «Det har jo vært et sånt øyeblikk nå der folk har fått tid til å tenke på om de gjør det de faktisk har lyst til å gjøre her i livet,» sier Linda. «Så går du rundt og tenker at du alltid egentlig har hatt lyst til å jobbe med sminke, så er dette et godt tidspunkt å ta det første skrittet.»

Leave a Reply